» Dla Mistrzów Podziemi » Przedmioty » Magiczne przedmioty dla bogaczy

Magiczne przedmioty dla bogaczy


wersja do druku

Czyli echa splendoru

Redakcja: Piotr 'Cahir' Wiankowski

Magiczne przedmioty i sama magia są domeną potężnych i niezwykłych istot – a wśród nich bogaczy. Możni często otaczają się zbytkiem, a cóż w fantastycznym świecie może stanowić lepszy jego przejaw, niż powszechność drogocennych magicznych drobiazgów? Większość magicznych obiektów opisywanych w podręcznikach przydaje się głównie w sytuacjach bojowych, a przeznaczona jest raczej dla bohaterów i ich przeciwników niż dla kogokolwiek innego. Tymczasem to wszelkiego rodzaju dostojnicy - arystokraci, wysocy kapłani, zamożni kupcy, przywódcy gildii i inne osoby dzierżące władzę - są najliczniejszą grupą mogącą sobie pozwolić na zakup magicznych przedmiotów.

Opisane poniżej obiekty nie są przeznaczone dla typowych poszukiwaczy przygód, dla których przydatność większości z nich jest ograniczona. Są jednak piękne i kosztowne, a przy tym - w pewien sposób użyteczne. Mogą stanowić własność księcia lub innego dostojnego władyki, albo też mistrza gildii kupieckiej, któremu zależy na zbytku. Mogą również stać się prezentem ofiarowanym przez czarownika lub elementem smoczego skarbu. To, w jakich okolicznościach pojawią się na sesji, zależy jedynie od prowadzącego. Jaki użytek zrobią z nich gracze - czy ograniczą się do sprzedania ich przy pierwszej okazji, czy może znajdą dla nich jakieś inne zastosowanie - jest już sprawą drużyny.

Ametystowy kielich: Jest to wyjątkowo powszechny pomniejszy magiczny przedmiot, popularny zarówno wśród bogaczy, jak i zamożniejszych poszukiwaczy przygód. Wprawdzie zazwyczaj określa się go jako ametystowy kielich (nieco na wyrost, gdyż zwykle ametyst jest jedynie dodatkiem do metalowego czy szklanego naczynia), jednak równie dobrze może to być kunsztownie wykonany kufel lub cokolwiek podobnego. Tego rodzaju przedmioty łączy jedynie ich przeznaczenie do przechowywania napojów (choć rzadko przez dłuższy czas) i nieodmienny dodatek: wprawiane weń zaklęte ametysty. Jeśli ten fioletowy klejnot zostałby usunięty z danego przedmiotu, magia wycieka zeń i zanika.

Każdy płyn wlany do ametystowego kielicha zostaje magicznie oczyszczony, dzięki czemu traci wszystkie cechy zepsucia (np. stęchła woda ponownie staje się zdatna do spożycia, a woda święcona lub przeklęta traci swe nadnaturalne właściwości). Jeśli został on zatruty, traci toksyczne właściwości, a dodana trucizna przemienia się w zwykłą wodę, co może się odbić na smaku tak rozcieńczonego napoju. Napoje alkoholowe również ulegają oczyszczeniu. Nie tracą one swych walorów i wciąż mogą rozweselić i rozgrzać ciało, jednak nie sposób się nimi upić - ich spożywanie nie powoduje także innych niepożądanych skutków. Poza tym efekt ten jest analogiczny do zaklęcia oczyszczenie jedzenia i wody i podobnie jak ono nie ma wpływu na magiczne mikstury.

Jeśli substancja wlana do naczynia jest trująca (magiczna lub nie), wprawiony w naczynie ametyst lśni jaskrawo, ujawniając ten fakt - nawet jeśli trucizna została unieszkodliwiona przez jego moc. Klejnot nie reaguje w ten sposób na zwyczajny alkohol, ale wykryje dodatek spirytusu drzewnego, kwasu lub innej toksyny.

Słabe przemiany; PC 1; Stworzenie cudownego przedmiotu, oczyszczenie jedzenia i wody, wykrycie trucizny; Cena: 2500 sz; Waga: 0,25 kg.

Arcyserwis: O tego rodzaju królewskim nakryciu często powstają legendy, które później przez lata powtarzają minstrele, opiewając wielkość i dostojeństwo dworu zarówno z cudownością uczt, jakie zostały wyprawione z jego użyciem. Niejeden już dostojny monarcha poszedł na wojnę, spożywając wcześniej bajeczną ucztę wraz ze swoimi najbardziej zaufanymi sojusznikami, biesiadując przy tym cudownym oporządzeniu. Arcyserwis różni się od wielu innych magicznych obiektów. Przede wszystkim - nie jest to jeden przedmiot, ale cały ich zestaw: kompletne nakrycie stołu wraz ze sztućcami, przeznaczone dla dwunastu osób. Cały serwis mieści się zazwyczaj w pokaźnej, ozdobnie wykończonej skrzyni. Magia nie tkwi jednak w niej, lecz w samych naczyniach i sztućcach. Rozłożenie ich na stole w pojedynkę zajmuje 12 minut, ale każda dodatkowo zajmująca się tym osoba (maksymalnie 4) może skrócić ten czas o 3 minuty, do minimum 1 minuty.

Tymczasem goście, potraw czekający w sali,
Z zadziwieniem na wielki serwis poglądali,
Którego równie drogi kruszec jak robota.

- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Księga XII

Wszystkie wchodzące w skład arcyserwisu naczynia i sztućce zadziwiają mistrzowską jakością wykonania i wytwornością materiałów. Doskonałej jakości porcelana, złoto, srebro i kunsztownie malowane figurki oraz scenki rodzajowe pokrywające naczynia sycą wzrok, jednak nawet one nie mogą mierzyć się z ucztą, którą może on powołać do istnienia. Na rozkaz właściciela naczynia pokrywają się najwykwintniejszymi potrawami. Dzbany wypełniają królewskie trunki, a pojemnikach zjawiają się drogocenne przyprawy, sosjerki roztaczają uroczy zapach śmietanek i sosów, a kielichy, miski i talerze same napełniają się wszystkim tym, czego tylko zapragnie ucztujący. Zdaje się przy tym, iż pokarmów w ogóle nie ubywa - i tak aż do chwili, gdy właściciel przedmiotu ogłosi zakończenie uczty, a wszystkie naczynia cudownym sposobem oczyszczą się i znów zalśnią nowością.

Dziś ze skarbca dobyty zajął środek stoła
Ogromnym kręgiem na kształt karetnego koła.

- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Księga XII

W uczcie może brać udział do dwunastu osób. Pod wszystkimi względami odpowiada ona efektowi zaklęcia uczta bohaterów, jakkolwiek czas jej trwania wcale nie musi być ograniczony do jednej godziny - jest to jednak minimum niezbędne do tego, by premie zapewniane przez czar weszły w życie. Z tego efektu można skorzystać raz dziennie. Nie jest to jedyna funkcja arcyserwisu. Dwa razy dziennie może on wypełnić się wspaniałej jakości potrawami i napojami w ilości wystarczającej, by posiliło się dwanaście osób. Poza tym efekt ten przypomina czar stworzenie jedzenia i wody. Jakby tego było mało, wszystko co znajdzie się na talerzach i w kielichach wchodzących w skład serwisu podlega automatycznie działaniu oczyszczenia jedzenia i wody. Spożywane z użyciem arcyserwisu alkohole przyjemnie rozgrzewają i wprawiają w dobry nastrój, ale nigdy nie pociągają za sobą żadnych negatywnych skutków pijaństwa.

Silne przemiany i przywoływanie; PC 12; Stworzenie cudownego przedmiotu, oczyszczenie jedzenia i wody, stworzenie jedzenia i wody, uczta bohaterów; Cena: 87 120 sz; Waga: 12 kg.

Dzwonki na służbę: To nadzwyczaj proste magiczne urządzenie najczęściej przybiera postać kosztownych, delikatnych srebrnych dzwonków połączonych łańcuszkami, zawieszonymi na wygodnym - i równie kunsztownie wykonanym - uchwycie dla palców. Potrząśnięte dzwonki wydają miły dla ucha, cichy dźwięk, który można usłyszeć w promieniu 6 m, a zarazem symulują efekt zaklęcia niewidoczny służący. Czynność tę można powtarzać do sześciu razy, za każdym razem przywołując kolejnego niewidocznego służącego - dalsze dzwonienie nie przynosi efektu póki choć jeden ze sług nie zostanie odwołany. Wówczas można przywołać nowego służącego na jego miejsce. Za każdym razem dzwonienie jest akcją ruchu, która nie prowokuje ataków okazyjnych ze strony przeciwników.

Magiczni słudzy wypełniają wszystkie mentalne rozkazy osoby, która ich przyzwała, tak jak podano w opisie zaklęcia. Jedyna różnica tkwi w tym, iż mogą oni także wykonywać nieco bardziej złożone czynności bez konieczności podawania dokładnych instrukcji - na przykład nakryć do stołu czy usługiwać w czasie uczty wskazanej osobie (wówczas reagują także na jej życzenia). W żadnym wypadku nie można jednak sprawić, by stali się oni dla kogokolwiek zagrożeniem lub spróbowali ataku.

Niewidoczni służący stworzeni za pomocą dzwonków na służbę istnieją tak długo, jak długo ich usługi są potrzebne. W każdej chwili mogą jednak zostać odwołani (wszyscy bądź określona ich ilość) - wystarczy by właściciel przedmiotu zaklaskał dłońmi. Każde klaśnięcie jest akcją darmową, której towarzyszy zniknięcie jednego wybranego magicznego sługi. Także inne osoby, którym usługują niewidoczni służący mogą sprawić klaskaniem, by zniknęli, jednak mają oni prawo wpłynąć jedynie na przydzielone im sługi.

Dzwonki na służbę mają także inną funkcję. Jeśli posiadacz poczuje taką potrzebę, może zacząć gwałtowanie potrząsać dzwonkami - jest to wówczas akcja standardowa prowokująca ataki okazyjne ze strony przeciwników. Przedmiot wydaje wówczas głośny, czysty dźwięk alarmujących dzwonów, który można z łatwością usłyszeć w promieniu 60 m (-3 m za każde drzwi i -6 m za każdą ścianę, które musi pokonać dźwięk). Możni korzystający z tego rodzaju przedmiotów zazwyczaj wydają zawczasu rozkazy swoim sługom dotyczące znaczenia tego rodzaju sygnału.

Słabe odpychanie i przywoływanie; PC 1; Stworzenie cudownego przedmiotu, alarm, niewidoczny służący; Cena: 5 000 sz; Waga: 0,2 kg.

Sygnet dziedzictwa: Prawdziwy możnowładca nie może się obyć bez swojego rodowego sygnetu - dowodu jego rangi, majętności i wielkości familii, a zarazem osobistej pieczęci i znaku rozpoznawczego. Sygnety takie często przypominają masywne, złote pierścienie, w okach których znajdują się kunsztownie wykonane symbole - często jest to herb posiadacza, niekiedy otoczony dodatkowo dewizą rodową lub jego własnym mottem.

Aby zastosować sygnet dziedzictwa, nosiciel musi jedynie przycisnąć go mocno do jakiejś powierzchni - na przykład do karty papieru bądź pergaminu, koperty lub wstęgi materiału albo rzemienia. Magia przedmiotu tworzy wówczas odrobinę gorącego laku lub wosku, który momentalnie zastyga z odciśniętym w sobie symbolem. Każdy, kto na nią spojrzy, natychmiast dostrzega jej autentyczność.

Magiczna moc zawarta w sygnecie dziedzictwa chroni utworzone za jego pomocą pieczęcie. W momencie przyciśnięcia pierścienia oprócz widzialnego symbolu powstaje niewidoczny mistyczny znak, który nie znika nawet po mechanicznym usunięciu laku czy wosku. Jednocześnie bez tego konkretnego sygnetu dziedzictwa nie da się po prostu zdrapać tego materiału lub rozproszyć mistycznego znaku ani zmodyfikować treści już opieczętowanego dokumentu nie niszcząc go przy tym. Z kolei posiadacz tego przedmiotu może w akcji standardowej usunąć swoją pieczęć i wymazać treść z karty (jak przy użyciu czaru wymazanie).

Umiarkowane przemiany, przywoływanie i uniwersalne; PC 8; Wykucie pierścienia, mistyczny znak, pomniejsze tworzenie, wymazanie; Cena: 26 000 sz; Waga: -.

Szata dostojeństwa: Najpotężniejsi władcy i arcykapłani stojący na czele potężnych kościołów nieraz przywdziewają te królewskie szaty, będące nie tylko oznaką ich godności, ale i potężnym magicznym narzędziem. Każda z nich wykonywana jest przez największych mistrzów z użyciem najlepszych dostępnych materiałów i wprost kipi przepychem - co niestety odbija się pokaźną wagą tego stroju. Czyni go to niezbyt praktycznym - siłą rzeczy rzadko bywa wdziewany poza ważniejszymi okazjami i publicznymi wystąpieniami właściciela.

Przywdziana szata dostojeństwa zajmuje miejsce pancerza (przynajmniej pod względem limitu noszonych magicznych przedmiotów) i zapewnia noszącemu premię uświęconą lub bluźnierczą (w zależności od charakteru twórcy) +2 do Charyzmy, co odwzorowuje aurę nieomal boskiego splendoru, która go otacza. Nastawienie wszystkich osób znajdujących się w promieniu 18 m, którzy widzą przywdziewającą te wspaniałe szaty istotę, ulega poprawie o jeden stopień, aż do przyjaznego.

Chwała, którą okrywa posiadacza szata dostojeństwa, sprawia, że nawet potencjalni agresorzy mogą się zawahać przed zaatakowaniem go. Każde znajdujące się w promieniu 36 m stworzenie, które zadeklaruje chęć zaatakowania nosiciela tego przedmiotu (może to być zarówno atak wręcz lub dystansowy, jak i wymierzony w niego czar lub inny efekt podobnego rodzaju), musi wykonać udany rzut obronny na Wolę o ST 14. Niepowodzenie w tym teście oznacza, że rezygnuje z ataku i w danej rundzie nie może w żaden sposób zaszkodzić tej osobie. Sukces w rzucie zapewnia niepodatność na działanie mocy danego przedmiotu przez 24 godziny.

Umiarkowane oczarowania; PC 10; Stworzenie cudownego przedmiotu, splendor orła, zauroczenie osoby, zdominowanie osoby; Cena: 72 000 sz; Waga: 7,5 kg.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Grimuary godne prawdziwego maga
Czyli niezbędnik obieżysfera
Mimir
Studnia Wiedzy, Gadająca Czaszka albo przekleństwo obieżysfera
Kolekcja przedmiotów magicznych
Rękawice dla każdego zbrojnego

Komentarze


Vitriol Plugawiciel
    Bardzo fajne
Ocena:
0
Bardzo ciekawe przedmioty magiczne. Oczywiście mają swoją cenę. Teraz to bogacze mają fajnie. Mistrzowska robota !
03-10-2007 16:06
~Voldo

Użytkownik niezarejestrowany
    królewska uczta
Ocena:
0
Przedmioty ciekawe i jakby oczywiste. wszystkie możan użyć w jednej uczcie w potężnym pałacu uzyskując przepiękny efekt, cena odpowiednia-wiadomo. przyjazna aż kipiąca bogactwem praca.
03-10-2007 18:29
~N

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zgadzam się z przedmówcami - świetne przedmioty, które ułatwiają bogaczom życie w luksusie i na które mogą wydawać swoje złoto.

PS
Sygnet dziedzictwa wam umknął i nie został pogrubiony, przez co można go dość łatwo przegapić.
03-10-2007 18:42
M.S.
    Brawo!
Ocena:
0
Najlepszy artkuł, jaki został opublikowany na tej stronie w ostatnim czasie :). Praktyczny i przyjemnie się go czyta. Oby takich więcej.




06-10-2007 23:13
Kamulec
    Zgadzam się z przedmówcami, lecz:
Ocena:
0
Niestety mam pewne zastrzeżenie co do szaty dostojeństwa. Pozwala ona wpłynąć na nastawienie innych osób bez wykonywania jakichkolwiek testów.
07-10-2007 14:48
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Kamulec - owszem. Podobnie jak (niegdyś) pozwalał na to czar Emocja (przyjaźń). Zauważ jednak, że efekt poprawionego nastawienia utrzymuje się tylko w stosunku do istot znajdujących się w promieniu 18 m od nosiciela szaty. Aby jeszcze poprawić nastawienie (lub utrzymać zmianę) konieczne byłyby już testy Dyplomacji.
07-10-2007 16:39

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.