Średnia magiczna bestia
Kostka Wytrzymałości: 4k10+4 (26 pw)
Szybkość: 6 m (4 pola) i 12 m latanie (przeciętna)
Inicjatywa: +3
Klasa Pancerza: 17 (dotyk 13, nieprzygotowany 14); ( +3 Zr, + 4 naturalny)
Bazowy atak/zwarcie: +4/+5
Atak: +5 wręcz (ugryzienie, 1k6+1 plus namierzone rozproszenie magii)
Całkowity atak: +5 wręcz (ugryzienie, 1k6+1 plus namierzone rozproszenie magii)
Przestrzeń/Zasięg: 1,5 m/1,5 m
Specjalne ataki: doskonalsze łapanie, duszenie 1k6+1, trucizna niwelująca magię
Specjalne cechy: widzenie w ciemności, widzenie w słabym świetle, węch, wyczucie magii
Rzuty obronne: Wytr +5, Ref +7, Wola +1
Atrybuty: S 12, Zr 17, Bd 13, Int 3, Rzt 10, Cha 5
Umiejętności: Spostrzegawczość +5, Ukrywanie się +5
Atuty: Unoszenie się, Skupienie na zdolności (trucizna niwelujące magię)
Środowisko: bagna i lasy w klimacie gorącym
Występowanie: pojedynczo lub rój (7-16)
Skala Wyzwania: 2
Skarb: brak
Charakter: zawsze neutralny
Rozwój: 5-8 KW (średni) i 9-12 KW (duży)
W powietrzu przed wami zawisło na moment dziwne, wijące się stworzenie podobne do węża z owadzimi skrzydłami i wielkimi oczami.
Oślizgi to stwory wyglądające na krzyżówkę węża z ważką. Mają dwoje żółtych, wielofasetowych oczu, błoniaste skrzydła o rozpiętości zbliżonej do 2 m oraz długie, wężowate cielsko pokryte łuską - najczęściej oliwkowozieloną (samice) lub złotopomarańczową (samce). Stwór mierzy od uzębionego pyska do końca ogona jakieś 1,6 m, a jego waga nie przekracza 30 kg. Oślizgi to drapieżniki żywiące się głównie mniejszymi od siebie stworzeniami. Do ich ulubionych ofiar należą płazy i robactwo.
Nie do końca wiadomo, jakim sposobem te magiczne bestie mogą wydzielać truciznę rozpraszającą magię, choć niektórzy uczeni badający te stworzenia wskazują na możliwość mutacji zachodzącej na zabagnionych terenach w strefach dzikiej magii, która mogła doprowadzić do dziwnej krzyżówki znanej im teraz jako oślizgi.
Stworzenia te przemieszczają się z reguły dzięki swym błoniastym, owadzim skrzydłom, choć gdyby zostały one ich pozbawione, zaczęłyby pełzać niczym węże. Jest pewne, że oślizgi rozmnażają się płciowo, podobnie jak owady z gatunku ważek. Należy przy tym nadmienić, że samce są jaskrawiej ubarwione, przez co mają zapewnić sobie względy przyszłych partnerek. Niestety dla nich często dzieje się tak, że zostają spostrzeżone przez jakiegoś drapieżnika, który nie zważając na ich "piękno", pożera je.
Po zapłodnieniu samica oślizga składa od 4 do 12 jajeczek, z których po około 2 miesiącach wykluwają się pędraki. Żyją one w zbiornikach wodnych, gdzie mają odpowiednią temperaturę do inkubacji i (po wykluciu) pożywienie - głownie żaby i inne stworzenia podobnych rozmiarów. Po około czterech miesiącach pędraki stają się dorosłymi osobnikami. Średnia długość życia oślizga to 3-4 lata.
Walka
Oślizgi atakują zawsze, gdy wyczują, że życie ich lub potomstwa jest w niebezpieczeństwie. Podobnie jak węże, niesprowokowane nie atakują humanoidów lub większych od siebie stworów, chociaż samice w okresie godowym i samce o silnym instynkcie terytorialnym są wyjątkiem od tej reguły. Zwykle stwory te rzucają się na wrogów u których wyczuły magię, gryzą ich i rozpraszają ewentualne zaklęcia, działające na atakowanego. Gdy wpływ magii zostanie zniwelowany, oślizgi najczęściej duszą przeciwników swoim wężowatym ciałem. Zazwyczaj w walce bierze udział cały rój, choć czasami można natrafić na samotnego samca, który wyruszył samotnie na poszukiwanie partnerki rozrodczej.
Trucizna niwelująca magię (zn): Zdolność ta jest wyzwalana w akcji darmowej przy każdym udanym trafieniu ugryzieniem wykonanym przez oślizga. Można ją odeprzeć wykonując udany rzut obronny na Wytrwałość o ST 13. Niezależnie od tego, czy pierwszy rzut obronny się udał, tak jak w przypadku zwykłych trucizn, test należy powtórzyć po upływie minuty. Działa ona jak czar rozproszenie magii (PC 5), choć tylko jako wersja namierzona i wyłącznie na ugryzione stworzenie. Premia do testu rozpraszania wynosi +2 (choć inne oślizgi, szczególnie starsze i większe, mogą mieć wyższą premię).
Wyczucie magii (zn): Oślizgi w naturalny dla siebie sposób wykrywają potencjał magiczny istot, tak jakby stale działał na nie efekt wykrycia magii. Rodzaj aur i ich moc jest dla tej istoty nieznana, choć zna ona ich dokładne położenie i ilość, dzięki czemu wie, kto posiada największy potencjał magiczny, a zatem jest najbardziej efektywnym celem ich trucizny. Zdolność jest aktywowana automatycznie i nie wymaga koncentracji ze strony oślizga.
W Krainach:
W Zapomnianych Krainach oślizgi najczęściej można spotkać w dżunglach Chultu i na terenach bagna Mortik, skąd prawdopodobnie pochodzą. Zważywszy na to, że istoty te przypominają węże i spotykano je często w towarzystwie słynących z zamiłowania do różnego rodzaju magicznych eksperymentów na żywych istotach yuan-ti, można wysnuć hipotezę, że to właśnie plugawi wężoludzie stworzyli ten gatunek.
Niezależnie od rzeczywistego pochodzenia tych istot, yuan-ti wykorzystują je, aby skuteczniej bronić swoich leż przed intruzami, a w szczególności natrętnymi poszukiwaczami przygód. Zazwyczaj trzymają je w zamykanych włazami jamach, z których są wypuszczane w razie najazdu, by nękały intruzów.