» Dodatki i podręczniki » Zagraniczne » PCGen 5.12

PCGen 5.12


wersja do druku

Największy darmowy system zarządzania kampanią

Redakcja: Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk

PCGen 5.12
Zgodnie z opisem na stronie internetowej projektu, PCGen jest napisanym w języku Java generatorem i systemem zarządzania postaciami w grze fabularnej (głównie na zasadach d20). Pliki danych są tekstowe i mogą być dowolnie konfigurowane przez użytkownika. Niestety, na dzień dzisiejszy zarówno sam program, jak i pliki danych nie są dostępne w języku polskim, opis dotyczy więc wersji angielskiej.

Ponieważ program został napisany w języku Java, działa on na każdym z głównych systemów operacyjnych (Windows, Linux i MacOS), lecz wymaga odpowiedniego środowiska uruchomieniowego Java (JRE), którego najnowszą wersję można pobrać - również za darmo - tutaj. Z mojego punktu widzenia to zaleta nie do przecenienia, gdyż używam niemal wyłącznie systemu Linux. W przypadku wersji pod Windows najlepiej wybrać wersję PCGen z instalatorem dla tego systemu, która jednak wymaga oddzielnej instalacji Java. Pod Linuxem konieczna okazała się ręczna ingerencja w pliki konfiguracyjne, co nie jest przyjemne, ale też na szczęście niespecjalnie trudne, jeśli się wie czego szukać. To niedorzeczne, by w tak dojrzałym projekcie znajdowały się tak poważne błędy. Na pochwałę za to zasługuje fakt, że w tej wersji próba zmiany wyglądu aplikacji w systemie Linux nie powoduje już zablokowaniu programu wymagającego ręcznej zmiany konfiguracji.

Gdy już uruchomimy program nie zobaczymy istotnych zmian w układzie głównego okna. To dobrze, gdyż interfejs jest przejrzysty i dość intuicyjny. Nowy użytkownik może jednak nie wiedzieć o konieczności wybrania odpowiedniego typu kampanii z menu. Dostępne są ed. 3.0 i 3.5 systemu d20 znane z D&D, d20 Modern oraz ich pochodnych nie wydanych w Polsce. PCGen umożliwia także tworzenie postaci z niestandardowymi zasadami, lecz wymaga to spełnienia dwóch warunków: posiadania książki (lub SRD) i wsparcie dla tego tytułu w programie. W tej wersji dostępne są, oprócz pełnej dokumentacji SRD, zasady z niemal 50 anglojęzycznych pozycji książkowych mniej znanych wydawców, a więc o ograniczonej dostępności dla polskiego gracza. Jednak już dokumentacja SRD daje możliwość zapoznania się ze wszystkimi funkcjami. Aby używać wyłącznie zasad podstawowych najlepiej wybrać opcję odpowiadającą trzem Podręcznikom Źródłowym do systemu D&D. Lepiej nie przesadzać z ilością wybranych źródeł, gdyż każde dodatkowe znacznie spowalnia działanie programu. Jak wspomniałem na początku, pliki z danymi dla programu można tworzyć własnoręcznie, jeśli chcemy korzystać z zasad z naszego ulubionego podręcznika, a nie jest on dostępny w bazie. W ten sam sposób możemy wprowadzać zasady domowe. Nie jest to oczywiście zadanie proste, lecz cały proces jest należycie opisany w pomocy.

Tworzenie postaci na szczęście zostało zmienione tylko na lepsze. Każdy kto jest w stanie ogarnąć wielość funkcji i zna ogólne zasady poradzi sobie w tym względzie bez większych problemów. Dobrą podstawą dla tworzenia postaci może być nowy generator Bohaterów Niezależnych. Niestety w tej wersji losuje on jedynie podstawowe statystyki (atrybuty, umiejętności i atuty), a nie tworzy ekwipunku postaci i czarów. Z tego powodu postać i tak w większości tworzymy ręcznie, choć jest to znacznie ułatwione dzięki natychmiastowej dostępności wszystkich niezbędnych danych i ich automatycznemu przeliczaniu. Pod uwagę należy wziąć zasady tworzenia postaci znane z podręczników, choć program kontroluje podstawowe pułapki czyhające na użytkownika. Na przykład powiększenie premii z Intelektu na poziomie czwartym powoduje automatyczne podwyższenie liczby punktów umiejętności, lecz dopiero począwszy od tego poziomu postaci.

Inną nową funkcją jest generator skarbów. Miła rzecz dla Mistrzów Gry lubiących czasem zaskakiwać nie tylko graczy, ale i siebie. Działa szybko i daje spore możliwości wyboru. Można się przyczepić przede wszystkim do metody wyboru i czytelności opcji. Myślę jednak, że jest to funkcja jeszcze niedokończona, choć już godna uwagi.

Podsumowując należy stwierdzić, że PCGen to program przydatny dla każdego Mistrza Gry, o ile przeszkodą nie jest bariera językowa. Kompleksowe tworzenie i obsługa postaci graczy oraz BN, drukowanie wypełnionych kart postaci, eksport do plików tekstowych i PDF, niezliczone generatory i kalkulatory oraz niezrównane możliwości konfiguracji czynią z niego doskonałe narzędzie i nieocenioną pomoc zarówno dla prowadzącego, jak i dla graczy. Wszystkie opcje zostały opisane w bardzo dobrej dokumentacji, lecz i tak pobieżne poznanie wszystkich zajmuje wiele godzin. Nowo wprowadzone funkcje należy uznać za rozwojowe. Z niecierpliwością czekam na ich udoskonalone wersje. Główną wadą programu są jego dość wysokie wymagania sprzętowe, zwłaszcza w stosunku do pamięci. To niestety wspólna wada oprogramowania pisanego w Java. Duży rozmiar bazy danych jeszcze pogarsza sprawę. Niektóre generatory działają dość wolno na moim Pentium3M (1,13 GHz) z 512 MB RAM. Ta ilość pamięci powinna być uważana za optymalną, więc trudno mi uwierzyć w to, że program - według zapewnień twórców - wymaga zaledwie 64 MB RAM.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tagi: PCGen

Komentarze


~Varren

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Dla mnie bomba
20-07-2007 21:50
M.S.
    Beznadzieja
Ocena:
0
Sam lubię tworzyć sobie od zera wszystkie statystyki oraz dobierać skarby dla graczy. Gdyby robił to za mnie komputer, tylko odbierałby mi część radości z gry.

Po co to komu? To już dedekowcy sami nie potrafią wypełnić sobie karty postaci? Bez generatora nie ma idanej sesji?

Zaiste, Amerykanie naprawdę nie mają co robić w życiu.
20-07-2007 23:29
iron_master
    @M.S
Ocena:
0
Tobie tak, ale zauważ, że czasami nie ma się pomysłu na skarb/BN-a etc. Zresztą możesz wybrać część skarbu ciekawszą resztę uzupełniając własną inwencją. Poza tym oszczędza się czas, nie trzeba wertować podręczników.

To już dedekowcy sami nie potrafią wypełnić sobie karty postaci?
Może potrafią, może nie, może im się nie chce, a w wydrukować na jednostrzał szybciej i wygodniej? Pomyślałeś o początkujących graczach?

Zaiste, Amerykanie naprawdę nie mają co robić w życiu.
Może mają i dlatego robią programy, które skracają ich erpegowe zajęcia aby mogli zająć się czymś innym?

Ja chętnie wypróbuję jak tylko uporam się z tą całą Javą;)
21-07-2007 10:56
M.S.
    @iron_master
Ocena:
0
Tobie tak, ale zauważ, że czasami nie ma się pomysłu na skarb/BN-a etc. Zresztą możesz wybrać część skarbu ciekawszą resztę uzupełniając własną inwencją. Poza tym oszczędza się czas, nie trzeba wertować podręczników.

Skrab to coś więcej niż kilka mieczy +3 na krzyż. Czasem trzeba się dokładnie zastanowić jak trafił do skarbu co ważniejszy przedmiot. A w przypadku, kiedy wszystko jedno, co jest w stosie, to równie dobrze można się skorzystać z tabelek zamieszczanych w PMP i w dodatkach.

Pomyślałeś o początkujących graczach?

Jeśli od początku karty będzie wypełniał za nich program, wówczas nigdy sami tego nie będą umieli zrobić.

Może mają i dlatego robią programy, które skracają ich erpegowe zajęcia aby mogli zająć się czymś innym?

Czy naprawdę tak skracają, to ja nie wiem. :>

W każdym razie, ja z tego programu na pewno nie skorzystam.
21-07-2007 11:22
iron_master
    @M.S
Ocena:
0
Skrab to coś więcej niż kilka mieczy +3 na krzyż.
khe, khe ;) A jak gracze pokonali jakiegoś potężnego smoka co strzegł skarbu, który gromadził przed 2000 lat, to też będziesz dociekał jak każdy magiczny miecz tam się znalazł? Kilka owszem (a to ten wielki topór, o którym gadał dziadyga z wioski, że niby zaginął i nikt go nie znajdzie!"), ale bez przesady zwyczajowy sprzęt do sprzedania też musi się znaleźć :)

można się skorzystać z tabelek zamieszczanych w PMP i w dodatkach
Wertujesz, wybierasz losujesz. zajmuje to znacznie więcej czasu niż "poziom spotkania, klik".

Jeśli od początku karty będzie wypełniał za nich program, wówczas nigdy sami tego nie będą umieli zrobić.
Nie bądź taki pewien;P Krok po kroczku i się nauczy;) Zresztą nie każdemu umiejętność wypełniania kart potrzebna do zabawy.
21-07-2007 11:34
~Sony

Użytkownik niezarejestrowany
    Ja używam PCGena
Ocena:
0
najczęściej jak mam robić postacie na jednostrzałowe sesje KONWENTOWE. Wolę dać graczowi ładnie wydrukowaną kartę niż później mu tłumaczyć to chciałem napisać.
21-07-2007 20:50
~malkav

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Przede wszystkim dla MP, chociaż dla graczy też jest to ułatwienie, jak ktoś stworzył postać naprawdę "konkretną" pod względem osobowości i zamierza się skupić przede wszystkim na ogrywaniu, to czemu nie?
24-07-2007 19:06
Aiwass
    Co kto lubi
Ocena:
0
Mi jednak program nie przypadł do gustu. Preferuję samodzielne wypełnianie kart postaci. Poza tym program nie pozwala zaoszczędzić tak wiele czasu jak mogłoby się na początku wydawać.
05-08-2007 16:15

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.