Ponieważ program został napisany w języku Java, działa on na każdym z głównych systemów operacyjnych (Windows, Linux i MacOS), lecz wymaga odpowiedniego środowiska uruchomieniowego Java (JRE), którego najnowszą wersję można pobrać - również za darmo - tutaj. Z mojego punktu widzenia to zaleta nie do przecenienia, gdyż używam niemal wyłącznie systemu Linux. W przypadku wersji pod Windows najlepiej wybrać wersję PCGen z instalatorem dla tego systemu, która jednak wymaga oddzielnej instalacji Java. Pod Linuxem konieczna okazała się ręczna ingerencja w pliki konfiguracyjne, co nie jest przyjemne, ale też na szczęście niespecjalnie trudne, jeśli się wie czego szukać. To niedorzeczne, by w tak dojrzałym projekcie znajdowały się tak poważne błędy. Na pochwałę za to zasługuje fakt, że w tej wersji próba zmiany wyglądu aplikacji w systemie Linux nie powoduje już zablokowaniu programu wymagającego ręcznej zmiany konfiguracji.
Gdy już uruchomimy program nie zobaczymy istotnych zmian w układzie głównego okna. To dobrze, gdyż interfejs jest przejrzysty i dość intuicyjny. Nowy użytkownik może jednak nie wiedzieć o konieczności wybrania odpowiedniego typu kampanii z menu. Dostępne są ed. 3.0 i 3.5 systemu d20 znane z D&D, d20 Modern oraz ich pochodnych nie wydanych w Polsce. PCGen umożliwia także tworzenie postaci z niestandardowymi zasadami, lecz wymaga to spełnienia dwóch warunków: posiadania książki (lub SRD) i wsparcie dla tego tytułu w programie. W tej wersji dostępne są, oprócz pełnej dokumentacji SRD, zasady z niemal 50 anglojęzycznych pozycji książkowych mniej znanych wydawców, a więc o ograniczonej dostępności dla polskiego gracza. Jednak już dokumentacja SRD daje możliwość zapoznania się ze wszystkimi funkcjami. Aby używać wyłącznie zasad podstawowych najlepiej wybrać opcję odpowiadającą trzem Podręcznikom Źródłowym do systemu D&D. Lepiej nie przesadzać z ilością wybranych źródeł, gdyż każde dodatkowe znacznie spowalnia działanie programu. Jak wspomniałem na początku, pliki z danymi dla programu można tworzyć własnoręcznie, jeśli chcemy korzystać z zasad z naszego ulubionego podręcznika, a nie jest on dostępny w bazie. W ten sam sposób możemy wprowadzać zasady domowe. Nie jest to oczywiście zadanie proste, lecz cały proces jest należycie opisany w pomocy.
Tworzenie postaci na szczęście zostało zmienione tylko na lepsze. Każdy kto jest w stanie ogarnąć wielość funkcji i zna ogólne zasady poradzi sobie w tym względzie bez większych problemów. Dobrą podstawą dla tworzenia postaci może być nowy generator Bohaterów Niezależnych. Niestety w tej wersji losuje on jedynie podstawowe statystyki (atrybuty, umiejętności i atuty), a nie tworzy ekwipunku postaci i czarów. Z tego powodu postać i tak w większości tworzymy ręcznie, choć jest to znacznie ułatwione dzięki natychmiastowej dostępności wszystkich niezbędnych danych i ich automatycznemu przeliczaniu. Pod uwagę należy wziąć zasady tworzenia postaci znane z podręczników, choć program kontroluje podstawowe pułapki czyhające na użytkownika. Na przykład powiększenie premii z Intelektu na poziomie czwartym powoduje automatyczne podwyższenie liczby punktów umiejętności, lecz dopiero począwszy od tego poziomu postaci.
Inną nową funkcją jest generator skarbów. Miła rzecz dla Mistrzów Gry lubiących czasem zaskakiwać nie tylko graczy, ale i siebie. Działa szybko i daje spore możliwości wyboru. Można się przyczepić przede wszystkim do metody wyboru i czytelności opcji. Myślę jednak, że jest to funkcja jeszcze niedokończona, choć już godna uwagi.
Podsumowując należy stwierdzić, że PCGen to program przydatny dla każdego Mistrza Gry, o ile przeszkodą nie jest bariera językowa. Kompleksowe tworzenie i obsługa postaci graczy oraz BN, drukowanie wypełnionych kart postaci, eksport do plików tekstowych i PDF, niezliczone generatory i kalkulatory oraz niezrównane możliwości konfiguracji czynią z niego doskonałe narzędzie i nieocenioną pomoc zarówno dla prowadzącego, jak i dla graczy. Wszystkie opcje zostały opisane w bardzo dobrej dokumentacji, lecz i tak pobieżne poznanie wszystkich zajmuje wiele godzin. Nowo wprowadzone funkcje należy uznać za rozwojowe. Z niecierpliwością czekam na ich udoskonalone wersje. Główną wadą programu są jego dość wysokie wymagania sprzętowe, zwłaszcza w stosunku do pamięci. To niestety wspólna wada oprogramowania pisanego w Java. Duży rozmiar bazy danych jeszcze pogarsza sprawę. Niektóre generatory działają dość wolno na moim Pentium3M (1,13 GHz) z 512 MB RAM. Ta ilość pamięci powinna być uważana za optymalną, więc trudno mi uwierzyć w to, że program - według zapewnień twórców - wymaga zaledwie 64 MB RAM.