Jak to możliwe, że podobna zdrada może być tolerowana przez Pajęczą Królową? Zna ona przecież na pewno serca wszystkich swoich wyznawców i mogłaby bez problemu zapobiec wpływom boga o mniejszej potędze, jakim jest Vhaeraun. Prawda jest taka, że Vhaeraun nie jest tak naprawdę dużo słabszy od Pajęczej Królowej - używa po prostu swych mocy w subtelny, skryty sposób i działa za kulisami zamiast wykorzystywać swą potęgę w okrutny, triumfalny i brutalny sposób, tak bardzo charakterystyczny dla Lolth. Obserwuje często i uważnie drowy zamieszkujące wszelkie miejsca rządzone przez sługi Lolth, w których posiada swoich wyznawców (na przykład w takich drowich miastach jak Menzoberranzan, Tlethyrr i Waerglarn), szukając u nich oznak zwątpienia i obawy. Jeżeli spotka się z wielką nienawiścią lub otwartą rebelią wobec dyktatowi Pajęczej Królowej i znajdzie sposobność odbycia "prywatnej audiencji" z chwiejnym wyznawcą Lolth, objawia się - zwykle w postaci czarnej, wyłaniającej się z cienia maski na twarz, porozumiewając się ze swym rozmówcą telepatycznie. Jeżeli osoba ta zostanie odkryta lub zaatakowana, Vhaeraun zwykle znika - po uprzednim zniszczeniu czarami intruzów, którzy zagrozili wybranemu przez niego wyznawcy, co ma być znakiem przewagi nad Lolth i zachować wybrańca na następną próbę rozmowy.
Podwójny agent, będący kapłanem lub kapłanką, nadal służy Lolth. Jeżeli lojalność Vhaeraunowi zostanie kiedykolwiek odkryta, bogini przeważnie alarmuje pobliskie drowy i odmawia obdarzania czarami zdradzieckiego wyznawcy - nie odziera go jednak z zapamiętanych czarów. Podwójny agent staje się jedynie kapłanem Vhaerauna (chociaż ubiór i zachowanie wyznawcy Lolth mogą zostać później wykorzystane jako przebranie) i kieruje się przeważnie do placówek mrocznych elfów w pobliżu powierzchni lub wielorasowych społeczności handlowych (takich jak Skullport). Drowy nie wymawiają imion zdrajców i nie chcą ich pamiętać - ich Domy wypierają się ich dla własnego bezpieczeństwa, zaś inne drowy są nakłaniane przez yochlole do nie przypominania ludziom o zdradzie przeciw Lolth, zabraniając wspominania imion tych grzeszników.
Wszyscy zamaskowani zdrajcy wywodzą się z kleru Lolth. Większość jest kapłanami lub wieloklasowymi kapłanami.
Kości Wytrzymałości: k8
Wymagania
Oto wymagania, które postać musi spełnić, aby zostać zamaskowanym zdrajcą Vhaerauna:
Rasa: Drow.
Boski patron: Lolth.
Blefowanie: Ranga 4.
Atut: Żelazna wola.
Czary: Umiejętność rzucania czarów objawień co najmniej 3. poziomu. Kapłani muszą mieć dostęp do domeny drowy lub pająki.
Specjalne: Postać musi nawiązać kontakt z Vhaeraunem, zostać nawrócona na jego wiarę i zgodzić się na zostanie podwójnym agentem.
Umiejętności klasowe
Umiejętności klasowe zamaskowanego zdrajcy (i atrybut kluczowy każdej z nich) to Blefowanie (Cha), Czarostwo (Int), Ciche poruszanie się (Zr), Dyplomacja (Cha), Koncentracja (Bd), Jeździectwo (Zr), Leczenie (Rzt), Nasłuchiwanie (Rzt), Postępowanie ze zwierzętami (Cha), Przebieranie (Cha), Przeszukiwanie (Int), Rzemiosło (Int), Spostrzegawczość (Rzt), Ukrywanie się (Zr), Wiedza (religia) (Int), Wiedza (tajemna) (Int), Wspinaczka (S), Wyczucie pobudek (Rzt), Wyzwalanie się (Zr), Zachowanie równowagi (Zr), Zastraszanie (Cha), Zbieranie informacji (Cha). Opisy tych umiejętności znajdziesz w rozdziale 4: Umiejętności w Podręczniku Gracza.
Punkty umiejętności na każdym poziomie: 4 + modyfikator z Intelektu.
Tabela 1-1: Zamaskowany zdrajca Vhaerauna
Specjalne | Czary dziennie | |||||
Niewierny wyznawca Lolth, zniechęcenie śledzących | ||||||
Błogosławieństwo Vhaerauna, domena oszustw | ||||||
Oszukanie śledzących, przystosowanie do światła dnia, sen Vhaerauna |
Właściwości klasowe
Biegłość w broni i pancerzu: Zamaskowani zdrajcy nie zyskują biegłości w posługiwaniu się żadnymi broniami, pancerzem i tarczami.
Rzucanie czarów: Zamaskowany zdrajca kontynuuje swoje religijne oddanie. Z tego względu za każdym razem, gdy zamaskowany zdrajca awansuje na nowy poziom, zyskuje zaklęcia objawień tak, jakby awansował na kolejny poziom klasy rzucającej czary objawień, której był przedstawicielem, zanim zdecydował się na tę klasę prestiżową. Nie otrzymuje jednak żadnych innych korzyści wynikających z awansu w zwykłej klasie (poprawiona szansa kontrolowania nieumarłych, częstsze usunięcie choroby i tak dalej) z wyjątkiem wzrostu efektywnego poziomu czarującego. Oznacza to, że w celu wyznaczenia aktualnego poziomu czarującego i ilości czarów, dodaje on poziom w klasie zamaskowanego zdrajcy do poziomu w klasie rzucającej czary objawień, której jest przedstawicielem.
Jeżeli postać miała więcej niż jedną klasę pozwalającą na rzucanie zaklęć objawień, zanim została zamaskowanym zdrajcą, musi zdecydować, z której z nich wynikać będą nowe czary dziennie i poziom czarującego.
Zniechęcenie śledzących (zw): Na 1. poziomie zamaskowany zdrajca jest uprawniony do wykonania testu Intelektu (ST 15), w celu zauważenia każdego czaru ze szkoły poznania wycelowanego w niego lub w obszar, na którym się znajduje. Zamaskowany zdrajca może wykonać również test Czarostwa (ST 15 + poziom czaru) w celu zidentyfikowania zauważonego wcześniej czaru ze szkoły poznania. Ponadto, jeżeli czar poznania nie pozwala na wykonanie rzutu obronnego, jak na przykład wykrycie zła, zamaskowany zdrajca jest uprawniony do wykonania rzutu obronnego na Wolę w celu nie dopuszczenia do ujawnienia o nim żadnych informacji.
Niewierny wyznawca Lolth (zw): Na 1. poziomie zamaskowany zdrajca otrzymuje uświęconą premię +2 do testów Blefowania, Dyplomacji, Przebierania, Wyczucia pobudek, Zastraszania i Zbierania informacji w stosunku do wyznawców Lolth. Ponadto, jeżeli zamaskowany zdrajca będzie podchodził do testu Lolth (patrz Wyznania i Panteony str. 182), do ustalenia SW istoty, z którą będzie musiał walczyć, nie będą wliczane poziomy w klasie zamaskowanego zdrajcy.
Błogosławieństwo Vhaerauna (zn): Na 2. poziomie zamaskowany zdrajca może zwrócić się raz dziennie do Vhaerauna o błogosławieństwo. Błogosławieństwo zapewnia premię z olśnienia +4 do jednego ataku lub innego testu, w wybranym przez zamaskowanego zdrajcę momencie.
Domena oszustw: Na 2. poziomie zamaskowany zdrajca uzyskuje dostęp do domeny oszustw. Może również dodać czary z tej domeny do swojej listy czarów.
Przystosowanie do światła dnia (zw): Oczy zamaskowanego zdrajcy spowija cień mocy Vhaerauna. Na 3. poziomie otrzymuje Przystosowanie do światła dnia (patrz str. 42 w Przewodniku Gracza po Faerunie) jako atut premiowy (jeśli jeszcze go nie posiadał).
Oszukanie śledzących (zn): Na 3. poziomie zamaskowany zdrajca może udostępnić dowolne fałszywe lub mylące informacje czarom ze szkoły poznania które zauważył, zidentyfikował i przeciw którym wykonał udany rzut obronny.
Sen Vhaerauna (zn): Na 3. poziomie zamaskowany zdrajca zwraca na siebie osobistą uwagę Vhaerauna, przybierającą formę użytecznej informacji przekazywanej w czasie snu lub zadumy. Moc ta naśladuje działanie czaru obcowanie lub proroctwo (wybór gracza), lecz efekt jest dostarczany w sposób podobny do czaru sen. Zdolność ta może być wykorzystywana dwa razy na dekadzień.
Byli zamaskowani zdrajcy: Podobnie jak kapłan, zamaskowany zdrajca, który pogwałci dogmat Vhaerauna, traci wszystkie właściwości klasowe wynikające z tej klasy prestiżowej i nie może zyskiwać w niej kolejnych poziomów, dopóki nie odbędzie pokuty (patrz czar pokuta str. 237 w Podręczniku Gracza).