» » Forgotten Realms - Zapomniane Krainy

Forgotten Realms - Zapomniane Krainy


wersja do druku

Wprowadzenie do najbardziej magicznego z uniwersów D&D!

Redakcja: Grzegorz 'Thoron' Tusznio

Zapomniane Krainy to dla wielu synonim fantasy, uniwersum niemal równie klasyczne jak Śródziemie Tolkiena. Są tu bowiem spotykane w większości światów rasy, takie jak elfy, krasnoludy czy niziołki; znaleźć tu można potężną magię i dzielnych rycerzy; jest klasyczne siedem gór, siedem lasów i tak dalej...

Pozwolę sobie jednak zostawić tę część wspólną w spokoju, zdając się na Twoje, czytelniku, pojęcie o fantasy w ogólności. Skupię się natomiast na tym, co naprawdę stanowi o niezwykłości Zapomnianych Krain - na tym co odróżnia je od dziesiątek innych światów fantasy. Najpierw jednak wypada podać garść najbardziej podstawowych informacji o tym settingu.

Zapomniane Krainy zostały stworzone w latach 80. ubiegłego wieku przez Eda Greenwooda, jako świat dla jego własnych sesji Dungeons & Dragons. Greenwood opublikował serię artykułów opisujących Krainy w Dragonie, a następnie - w roku 1985 - TSR wydał pierwszy produkt osadzony w Krainach.

Akcja przygód rozgrywanych w tym świecie toczy się w Faerunie - największym z kontynentów planety Toril. Glob ten jest podobny do Ziemi, a technika stoi na poziomie zbliżonym do późnego średniowiecza z naszej historii.

Tyle tytułem wstępu. Idźmy dalej.

Krainy przypomniane

Na początek - nazwa: Zapomniane Krainy. Chyba każdy, kto miał styczność z książkami lub grami opatrzonymi tym logiem prędzej czy później zadaje sobie pytanie: no dobrze, ale dlaczego właściwie "zapomniane"? Kto o nich zapomniał? Dlaczego? Odpowiedzi na te pytania próżno szukać w książkach i podręcznikach. A jednak takowa istnieje. Oto ona:

Niegdyś istniało połączenie między Torilem a naszą Ziemią. To połączenie jednak powoli stawało się coraz słabsze, aż w końcu zanikło zupełnie. My - zwykli ludzie - zapomnieliśmy o tej krainie magii i cudów. Aż do teraz...

Pomysł na kampanię Co jeśli połączenie z Faerunem jednak nie zanikło zupełnie? Co jeśli grupka zwykłych ludzi, twoich graczy, znalazłaby to przejście? Czy przetrwaliby w świecie pełnym magii i potworów? Czy odnaleźliby drogę do domu?

Bogowie na wyciągnięcie ręki

Jednym z najbardziej widocznych czynników odróżniającym Toril od innych światów są jego bóstwa. I nie chodzi tu bynajmniej o ich ilość (choć jest ona znaczna) ani o potęgę (choć jest iście boska). Bogowie i boginie Zapomnianych Krain znajdują się dużo bliżej śmiertelników niż w jakimkolwiek innym uniwersum D&D.

Zakładają, wspólnie lub w pojedynkę, rozległe organizacje i stowarzyszenia zrzeszające śmiertelników - jak choćby założeni przez X bóstw, walczący ze złem Harfiarze czy kontrolowani przez kościół Bane’a, źli Zhentarimowie. Ratują od zguby lub zabijają jednym aktem woli; błogosławią lub przeklinają, a czasem jedno i drugie naraz. Niektórym śmiertelnikom dane jest nawet przeżyć rozmowę z bóstwem twarzą w twarz.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ od Czasu Kłopotów, kiedy to większa część panteonu została strącona na ziemię, moc bóstw tego świata zależy od ilości wyznawców oraz żarliwości ich wiary; ponieważ podczas swojego wygnania były dużo bliżej śmiertelników; i wreszcie - ponieważ wiele z nich jeszcze kilkanaście lat temu śmiertelnikami było.

Legenda o Stworzeniu ŚwiataZanim powstało życie, były dwie siostry: Selune, która była światłem, i Shar, która była ciemnością. Wtedy Chauntea - bogini natury, poprosiła siostry, by te ją ogrzały, gdyż chciała dać początek życiu. Selune zgodziła się z radością i ogrzała Chaunteę swoim światłem. Jednak zazdrosna Shar powstała przeciwko siostrze. Wybuchła między nimi wojna straszliwa, w wyniku której powstały: magia, noc, dzień oraz cały świat, jaki znamy. Wojna ta trwa do dziś...

Jeśli to wszystko nie wystarczy Ci za powód, by obrać sobie jedno z Faeruńskich bóstw za patrona, to wiedz, iż tych, którzy takowego nie posiadają, czeka los zdaniem wielu gorszy niż męki piekielne - stają się po śmierci częścią żyjących ścian, okalających miasto umarłych...

Barwne sploty magii

W wielu światach magia to ciąg skomplikowanych gestów i kilku niezrozumiałych słów. W Zapomnianych Krainach jest ona czymś o wiele bardziej skomplikowanym. I o wiele cudowniejszym.

Magia istnieje na Torilu od zawsze i od zawsze opiera się na Splocie. Mówiąc obrazowo, jeśli zaklęcia są falami, to Splot stanowi ocean, po którym się one rozchodzą.

Splot jest nierozerwalnie połączony z boginią magii - Mystrą. Można w zasadzie powiedzieć, że Mystra i Splot to jedno. Magia nie jest więc w tym świecie jedynie bezrozumną siłą, żywiołem. Jest żyjącą, czującą istotą. Istotą, która może każdego śmiertelnika zmieść z powierzchni ziemi samą tylko myślą. I która może każdemu magię odebrać, jeśli tylko uzna, że nie przestrzega ustalonych przez nią zasad.

W ostatnich latach pojawiło się jednak lustrzane odbicie Splotu, zwane Cienistym Splotem przez wzgląd na jego twórczynię - Shar, boginię ciemności. Ten "ocean" jest niezależny od Splotu Mystry, ale korzystać mogą z niego tylko ci, którzy zostaną uznani za godnych przez samą Mroczną Boginię. Jednym słowem - wyłącznie najgorsze szumowiny, złoczyńcy i mordercy...

Magiczny OgieńWyobraźcie sobie, że otrzymujecie moc zdolną niszczyć i uzdrawiać. Niewyobrażalną potęgę czekającą tylko na wasze skinienie. I wyobraźcie sobie, że teraz wszyscy niegodziwcy tego świata chcą was dopaść, by tę moc posiąść...

- Mistrz Tor Drakeclaw, fragment wykładu o Magicznym Ogniu


Poza tradycyjną magią opartą na słowach i gestach, w Krainach funkcjonuje także magia runiczna, korzystająca z mocy liter wyrytych w żelazie, kamieniu lub innej powierzchni; a także podobna do niej magia klejnotów oraz magia kręgów, dzięki której moc kilku czarujących może zostać połączona w jednym, potężnym zaklęciu.

Poza rodzajami magii wymienionymi powyżej, istnieje jeszcze co najmniej jeden ważny - Wysoka Magia Elfów. Jest to niezwykle potężna siła, z której korzystać mogą jedynie nieliczni wybrańcy. Dzięki tej magii elfy stworzyły w przeszłości wielkie imperia i wzniosły chronione magicznie miasta - mythale. Kilka z nich przetrwało tysiąclecia i po dziś dzień strzeże elfie społeczności przed niebezpieczeństwami. Po innych natomiast pozostały wspomnienia i wypaczona magia, która po tych wszystkich latach nadal działa.

Mimo ilości miejsca, jaką poświęciłem magii, wciąż pozostają te jej aspekty, których nie zdążyłem nawet wymienić. A skrywa ona wiele tajemnic. Garstka ludzi w Faerunie włada Magicznym Ogniem, Wybrańcy Mystry posługują się Srebrnym Ogniem, a w niezliczonych ruinach rozsianych po całym kontynencie leżą sekrety dawno zapomnianej magii Netherilu.

Wielcy, sławni i potężni

Każdy świat ma swoich bohaterów. Ale żaden chyba nie ma ich tyle, co Zapomniane Krainy. Tutaj, przy odrobinie szczęścia, można spotkać sławnych na cały świat magów, dzieci bogów i istoty, które oglądały zmierzch dawnych cywilizacji...

Główni bohaterowie dziesiątek książek, których akcja toczy się w Zapomnianych Krainach, gdzieś tam żyją i działają. Niektórzy z nich mogą stanąć po stronie bohaterów graczy, inni będą ich przeciwnikami. Jednych i drugich postacie z pewnością spotkają na swojej drodze.

Najbardziej ekscytujące jest jednak to, że po pewnym czasie postaci dołączą do tego elitarnego grona i również staną się znaczącą siłą, kształtującą historię Zapomnianych Krain.

Sławni BN a postacie graczy Żadną ze sław Zapomnianych Krain raczej nie dane Ci będzie zagrać. Są to postacie zbyt potężne... ale i nie do końca "wolne". Kierują nimi autorzy książek i podręczników. Granie taką postacią nie przynosi zbyt wiele frajdy. Jednakże, jeśli Twój MP wyrazi zgodę, możesz zagrać postacią w jakiś sposób spokrewnioną z jedną z ikonicznych postaci Krain, na przykład wnukiem Alustriel, Wysokiej Lady Silverymoon...

Uwaga: Mistrz Podziemi powinien mieć na względzie równowagę gry i, jeśli pozwoli jednemu z graczy na granie kimś o wielkich wpływach, to reszta drużyny również powinna być w jakiś sposób niezwykła.

Przygoda czeka

Czym więc są Zapomniane Krainy?

Są światem pełnym tajemnic, którym rządzą wszechmocni bogowie i potężna magia. Są miejscem bajkowym i pięknym, w którym dobro zawsze wygrywa, a zło zawsze w końcu otrzymuje zasłużoną karę.

Długo by wymieniać wszystko, co odróżnia Krainy od innych uniwersów. Skrzydlate koty, powracający do życia umarli bogowie, latające miasta, zamaskowani władcy, dziesiątki dawno upadłych królestw... Wszystko to i wiele innych rzeczy sprawia, że świat ten jest wyjątkowy. Wszystko to, złożone razem i wymieszane, to właśnie Zapomniane Krainy.

Nade wszystko jednak, Zapomniane Krainy to narzędzie i środek do osiągnięcia celu, jakim jest przeżycie wraz z przyjaciółmi mnóstwa epickich, niezapomnianych przygód...
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


iron_master
    Język
Ocena:
0
Niby wszystko fajnie, ale trochę ciężko mi się to czyta. O wiele bardziej wolę styl zaprezentowany w artykule o wykorzystaniu magii (nazwy nie pamiętam).
02-08-2006 21:16
M.S.
    A mnie z kolei artykuł się spodobał :>
Ocena:
0
Wreszcie dowiedziałem się więcej o "Zapomnianych Krainach", niż z krótkiego opisu o tym, jak niesamowity, fajny i magiczny jest ten świat. Nareszciw wiem też, czym się odróżnia od innych settingów poza geografią, historią i panteonami. Teraz zdaje sobie sprawę czym tak naprawdę jest ten setting.

Mnie, bezkrytycznemu miłośnikowi Greyhawka, który dotąd postrzegał "forggoteny" jako setting, który tak naprawdę więcej oferuje od innych settingów swoimi licznymi podręcznikami niż światem, wreszcie nawet się spodobał się ten świa. :>

Gromkie brawa dla TORa! Zwłaszcza, że do artykułu zabierałem się z niechęcią. ;) Gdybym był nowym "dedekowcem" i dopiero wybierał setting, to nie wiem, czy bym się nie skósił właśnie na Zapomniane Krainy. :)
02-08-2006 22:09
Qball
    Brawa
Ocena:
0
Bardzo fajny i ciekawy artykuł TORze. Czy to nie przypadkiem Ty założyłeś kiedyś temat na forum w którym prosiłeś by użytkownicy napisali co dla nich jest najciekawsze w FR i co sprawia że ten setting jest inny od wszystkich pozostałych?
02-08-2006 22:53
amnezjusz
    Re: Qball
Ocena:
0
Yes, it was TOR :)
A co do tekstu to co się tam będę rozpisywał: BRAWA ZA ŚWIETNIE NAPISANY WSTĘP DO KRAIN :)
02-08-2006 23:26
~bijekcjazNwR

Użytkownik niezarejestrowany
    Bardzo...
Ocena:
0
...ładnie TOR. Przyjemnie się czytało. :-)

Mógłbyś też szkrabnąć coś interesującego tutaj:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zapom niane_Krainy

Co? ;-)
03-08-2006 07:56
Flame_Dancer
    wrrrr
Ocena:
0
,,...w którym dobro zawsze wygrywa, a zło zawsze w końcu otrzymuje zasłużoną karę." nie no chamstwo i okrucieństwo poniżanie nas o wspaniałych, złych i mhhhhrocznych którzy zawładną caym multiwersum. OgOlnie tekst fajny dobrze sie czyta, udał ci sięw tych niewielu słowach napisać tekst który największemu tumnowi pokaże piękno zapomnianych krain
03-08-2006 10:36
Radnon
    Brawa
Ocena:
0
Co mogę powiedzieć, świetny tekst, który czyta się po prostu wyśmienicie. Nie sądziłem, że można w kilkunastu zdaniach zmieścić całą esencję Zapomnianych Krain ale wygląda na to, że Ci się to udało. Jest wszystko od klimatu po atmosferę FR. Jednym słowem gratuluję.
05-08-2006 12:12
Eratos StoneEye
   
Ocena:
0
fajny tekst dobrze się czyta, krótko, zwiężle i na temat, Brawo dla Łukasza 'TOR' Garczewskigo
17-08-2006 18:01
~Ingrid Steeltower

Użytkownik niezarejestrowany
    To miło, że...
Ocena:
0
... ktoś jeszcze gra w rpg, ja cierpie na brak mg i ratuje sie grami i ksiazkami, lubie bardzo zapomniane krainy i to jest fajne, że ktoś opisuje to z sercem
29-08-2006 20:35
sparrow1990
    Ciekawe...
Ocena:
0
Jeszcze nigdy nie grałem w żadną grę fabularną ale w najbliższej przyszłości mam zamiar nadrobić tą zaległość i na 100% wybiorę ten setting. Ten tekst całkowicie mnie do tego przekonał.
09-08-2007 23:10
Tomeg
   
Ocena:
0
Świetny tekst. I po co tu kupować drogie podręczniki?
08-01-2008 19:39
~Izmael

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Czy "mythal" to nie była nazwa zamienna z Wysoką Magią Elfów ? Bo w artykule przeczytałem,że to miasta oparte na tejże magii..
05-09-2008 19:57
TOR
    Mythal
Ocena:
0
Nie, Mythal to nie jest Wysoka Magia jako całość, a jedynie jeden z jej przejawów.
07-09-2008 23:47
~LCF

Użytkownik niezarejestrowany
    .
Ocena:
0
Jeśli o mnie chodzi to artykuł napisany bardzo ładnie i przyjemnie się go czyta. Ale mimo wszystko odczuwa się lekki niedosyt ze względu na brak wzmianki o innych kontynentach i paru innych kwestiach ;)
30-11-2008 09:03

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.