Ważnym zagadnieniem, które zostało poruszone w tym wywiadzie, jest sprawa dotycząca "naprawy matematyki" w nowej edycji D&D. Od dłuższego czasu zagraniczne fora zgłaszały problemy dotyczące długości walk na wyższych poziomach (od poziomu 15 wzwyż, szczególnie na epic tier). W wywiadzie dowiadujemy się, że atuty "Combat/Implement Expertise" były próbą naprawy tego problemu. Twórcy systemu po wprowadzeniu tej "łatki" postanowili poczekać na reakcję szerokiej społeczności fanów, aby wtedy podjąć decyzję o wprowadzeniu jakiegoś lepszego rozwiązania. Reakcja taka była podyktowana zachowaniem ostrożności, gdyż nie chciano wprowadzić rozwiązania, które samo w sobie byłoby problemem.
Kolejnym krokiem w celu skrócenia długości walk były zmiany w systemie tworzenia potworów. Monster Manual 2 różni się znacznie od źródłowego Monster Manual, wydanego rok wcześniej. Główne aspekty zmian dotyczą ról Solo oraz Elite, którym zmniejszono ilość punktów wytrzymałości oraz statystyki obronne. Oprócz tego potwory z rolą Minion zyskały trochę mocy oraz osłabiono potwory z podtypu Swarm. Duża liczba stworów zadaje także większe obrażenia, głównie dotyczy to roli Brute. Niestety, prawdopodobnie dopiero wraz z wyjściem podręcznika Dungeon Master's Guide 2 uzyskamy oficjalny sposób na tworzenie poprawionych wersji własnych przeciwników oraz konwersję poprzedniego Monster Manual.